Saturday, August 18, 2012

Bersalaman. Ada Hadnya


Bila tiba raya ni, aktiviti salam menyalam konpem lah ada (kalo tak raya pown, jumpa sedara mestilah salam jugak :P). tapi kadang2 kita tak sedar (or sengaja buat2 tak sedar), bukan dengan semua orang kita boleh bersalaman.

Ataupown kita sebenarnya tau dengan sape kita boleh salam, dengan sape tak. tapi bila dah ramai2 beraya tu, tetiba orang tu hulur tangan, orang ni hulur tangan. agak2 tergamak tak taknak sambut? tak sambut karang jatuh pulak air muka orang tu, bila sambut pulak nah konpem2 salah! serba salah dibuatnya. apa pown, pandai2 la bawak diri yer.

Aku pown selalu gak la berdepan dengan situasi camni. kalau sepupu2 lelaki (yang memang sah2 lah tak boleh bersalam), gatal hulur tangan kat aku, memang aku tak sambut. tapi selalunya aku susulkan dengan lawak la. dorang ni pown tau perangai aku yang mulut lebih kurang. so kurang lah kekecilan hati dekat situ. tapi kalau pakcik2 or yang lebih tua dari aku (biasanya family belah hubby la) hulur tangan, aku sambut lah. sambut tanda hormat. aku tau salah. tapi rasa lagi serba salah nak jatuhkan air muka mereka. tapi memang serba salah! huhu.

So tengok jadual kat atas ni, dah tau kan mana yang boleh, mana yang tak boleh? jangan ambil mudah yer :)

Sharing is caring :)

So Tata.

2 comments:

safiyyah osman said...

Tu la kn sis...xsalam dgn org tua rasa mcm biadap lak ...sbb adat org kita kn...huhu serba salah...selamat hari raya sis!

cha said...

Kdg kan u i tak kenal sedara ke apa pastu i tak salam la. pastu dorg sdiri ckp atok sedara pn xnk salam huhu adoi malunya