Tuesday, April 19, 2011

Jawab Dalam Hati

Aku ni bukanlah manusia yang berani sangat. penakut sangat pown tak. kira middle2 punya orang la. kalo orang cakap bukan2, lebih kurang ngan aku, susah aku nak menjawab balik. tapi tu dulu... dulu yer.... sekarang aku dapat rasa aku dah sangat berubah. environment maybe?

Sekarang dah ada orang cakap aku jawab call kerek. huh tak pernah aku rasa aku kerek. siap kena sound ngan kawan aku, "Tu lah.. tak semestinya cara Sara cakap tu orang kata Sara tak kerek. dan tak semestinya aku yang kerek ni orang kata kerek". fuhhh. aku dah mula jadi manusia kerek rupanya.

Tapi memang aku mengaku sekarang aku dah tak macam dulu. pantang tak kena sikit, mesti aku menjawab. takde dah kes simpan dalam hati emo sorang2. aku kasi orang tu plak emo ngan aku. baru aku puas.

Tapi.... tak la semua. kerek aku bertempat. contohnya dengan orang tua. sekerek mana pown dia, ko sampai hati nak menjawab balik? tapi kalo anak dia aku balun jer. ko kerek ngan aku, aku tembak la balik. kalo tak boleh nak lepas secara lisan, aku mengamuk dalam hati. janji hati aku lega. contoh:

Situasi 1
Kami bebudak opis memang suka karok. bila nak pegi masing2 ada la isu.. contohnya bab mintak izin ngan laki or boipren.
A: Boipren aku tak kisah sangat pown kalo aku nak g. bukan ngan sape pown. sume dia kenal kan..
B: Yer la ko kan TAK CANTIK. boipren ko pown mesti la tak kesah ko nak g mana2.

Jawab dalam hati:
Sedar la diri taraf kita sama jer. cuba SEDAR DIRI.

Situasi 2
A: Sipolan sipolan, ko ada usb cable yang panjang tu tak? kalo ada aku nak pinjam
B: Aku bukan kedai komputer

Jawapan dalam hati:
Lain kali kalo ko tanya "Mana dispatch?" aku akan jawab "Eh aku bukan bini dia!"

Situasi 3
Aku tengah tengok gambar kawen dia. photo last, gambar laki dia dukung dia.
A: Sian ko kan. nanti laki ko mesti tak boleh buat macam ni kan?
B: Bukan pose ni jer yang ada

Jawab dalam hati:
Sekurang2nya laki aku tak sekatik laki kau.

Situasi 4
A: Kelakar la kuku ko ni. pendek. haha kelakar. tengok kuku aku ni cantik kan, jenis panjang2. tengok cantik kan (sambil tunjuk2 kat muka aku)
B: Aku buat dunno tapi....

Jawab dalam hati:
Kuku ko panjang2, tapi tulisan ko lagi cantik dari aku ke? ko lagi bijak dari aku ke? tak kan.........???


Aku dah jumpa berpuluh manusia jenis tak pandai nak jaga hati orang. hati dia jer yang nak kena belai, nak kena tatang. hati kita buang dalam tong sampah!

Apa pown, pada manusia2 yang aku pernah terkasar bahasa, tersasul bicara ampun dipinta. aku pown ada hati dan perasaan. u get what u give sebenarnya.

P/s: I hate myself for being so kind sometimes. kita jaga hati orang, orang tak tentu lagi akan ambik kira hati dan perasaan kita :(

So Tata.

1 comment:

Puan T said...

sebab itu aku salu menggunakan frasa = sebelum jaga ati orang, baik jaga ati sendiri dl. sb org tu belum tentu jaga ati kiter.