Tuesday, July 19, 2011

Peti Sejuk oh Peti Sejuk.....

Apa lah nasib.. peti sejuk pulak buat hal. baru jer nak beli mesin basuh. tup2 yang dah ada pown nak mintak tukar jugak. alahai nasebbbb.

Nak tau apa yang jadi? gini ceritanya...

Peti sejuk yang kami guna sekarang ni adalah pemberian kakak ipar. dia dah beli yang baru, so yang lama ni mereka bagi jer la pada kami laki bini yang baru berpindah ni. peti sejuk ni jenis yang lama punya, 1 pintu n jenis yang kena defrost bila aisnya dah berketul2.

Makin lama, aisnya makin banyak makin besar. barang basah dalam tu pulak tak pernah tak ada. so proses untuk men'defrost' asyik tertunda jer. so untuk mengelak peti sejuk tu susah untuk ditutup pintunya, hubby ketuk lah ais tu sikit demi sikit. buang sikit2 jer lah. nak buang semua memang tak boleh.

Nak dijadikan cerita hari jumaat hari tu hubby ketuk la lagi ais tu sebab dah banyak sangat. ketuk punya ketuk, sekali terketuk body. hadoiiii. apa lagi, bocor la dia! gas pown keluar lah dari lubang tu. bahagian sejuk beku pown dah tak beku dah. ais yang berketul2 tu pown makin lama makin mencair sebab bahagian atas dah tak sejuk macam yang asal.

So nak tak nak buat masa sekarang, solution kami adalah kami guna tong putih besar yang orang selalu letak ikan masa pegi mancing tu untuk letak barang2 mentah untuk lauk. sadis kan? huhuhuhuhuhuhu.

Dasyat kan kami? kakak ipar guna bertahun2, dari bujang sampai la dah kawen, sampai la anak 2. elok jer.. dapat dekat kitorang, 2 bulan jer bertahan! hahahaha.

Pastu kan, tak sedar diri dah sengkek, berangan tak hengat!


Herherherher.

So Tata.

2 comments:

Mia-Ina said...

wah lps ni sarah dpt peti sjeuk baru....xpe..xpe..utk ms depan gak dlm rumah yg dh dok dgn suami..ok la2

gincuitumerah said...

sarah..we same same lor..i bru je li ice box last week..sen q ade offer tau...g try surveyy2..